10 juli 2013
Een voorbeeld van een van de methodes die valt onder de noemer ‘large scale intervention’ is een ‘future search’. Onlangs volgde ik een driedaagse training ‘future search’ waarbij ik in de praktijk doorleefde wat mijn ratio al tot zich had genomen door het boek ‘future search: getting the whole system in a room for vision, commitment and action’ te lezen.
De training simuleerde een future search over de toekomst van een universiteit in de fictieve stad ‘Oxwood’ en ondanks dat wij als cursisten daarin allemaal een rol speelden en je dus niet volledig kunt voelen wat je echt zou voelen als onderwijsambtenaar, student, coach voor de arbeidsmarkt of werkgever, beleefde ik mijn gevoelens van eureka op het niveau ‘zo had ik de wereld nog nooit gezien’ en voelde ik een gepassioneerde verantwoordelijkheid voor een aantal acties.
Wetenschap als fundament
Het voelt bijna magisch als dit gebeurt, maar zowel in het boek als in de training ontdek je dat er allerlei verklaringen zijn voor de effecten die je doorleeft tijdens zo’n simulatie. Deze komen voort uit de open systeem theorie en systeemdenken (Bertalanffy, 1952; Emery & Trist, 1965; Katz & Kahn, 1978; Senge, 1990), het sociaal constructionisme (Berger and Luckman, 1967; Gergen, 1994), waardetheorie (Maslow, 1943; McGregor, 1960), futuring (Lippitt, 1983, Schlinder-Rainman and Lippitt, 1980), groepsdynamica (Bion, 1961, Bennis and Shepard, 1956, Lewin, 1951, Tuckman, 1965, Smith and Berg, 1987) en grote groepen dynamiek (Alford, 1989; Turquet, 1975; Pasmore and Fagans, 1992; Gilmore and Barnett 1992; Kreeger, 1975).
In de praktijk
Het wetenschappelijk kader is dus stevig. Praktisch gezien is een future search een large scale intervention waarin gedurende 2,5 dag met gemiddeld gezien 64 mensen, die 8 stakeholdergroepen vertegenwoordigen, aan een complexe uitdaging gewerkt wordt. Dit kan zijn: ‘betaalbare woningen in Santa Cruz’, ‘de toekomst van de Belgische gezondheidszorg’ of ‘de toekomst van Soedanese kind-soldaten’.
Succesfactoren
Of een future search lukt, staat of valt vooral met de selectie van de mensen die aanwezig zijn en daar gaat een intensieve planningsfase aan vooraf. Onder de deelnemers moeten mensen zijn met autoriteit, resources (tijd, geld of relaties), expertise, informatie en behoefte.
Een future search lukt niet als er onvoldoende aandacht is voor gezonde werkomstandigheden. Je hebt een grote lichte ruimte nodig, waar alle 60 à 70 mensen gemakkelijk als hele groep samen kunnen werken maar ook in groepjes uiteen kunnen. Je hebt veel muren nodig waarop alle output kan worden gepresenteerd op flip-over vellen. De ruimte moet een simpele toegang naar buiten hebben voor frisse lucht. En uiteraard is goed voedsel en voldoende drinken essentieel.
Daarnaast loopt een future search gelijk een stuk stroever als er door een sponsor gepusht wordt om alles wat krapper te plannen. Uit jarenlange praktijkervaring blijkt dat 2,5 dag – achter elkaar gepland, met twee nachten slaap – essentieel is om met elkaar de reis van verleden, naar heden naar toekomst te doorlopen, tussendoor fysiologisch te herstellen en de mentale kracht op te brengen om van de ene fase naar de andere fase te komen. Deelnemers die aangeven er maar een dag bij te kunnen zijn en voor de andere dagen een collega af willen vaardigen kunnen zich beter volledig laten vervangen voor de sessie. Als deelnemers niet volledig aanwezig zijn dan ontstaat niet dezelfde mate van vertrouwen, begrip, commitment en verantwoordelijkheidsgevoel.